Ismaël Saboerali
Dorpsweg 86
4221 LJ HOOGBLOKLAND
Utrecht, 19 september 2014
Mr. Kroon
Vroedschapstraat 11
4204 AJ GORINCHEM
Geachte Mr. Kroon,
Nog maar kort geleden heeft u ons verteld over de bijlessen die gegeven gaan worden en u vroeg of er geïnteresseerden waren. Bijles is iets wat velen nodig hebben, zonder dat ze het doorhebben. Ik was een van die velen. Met veel moeite ben ik geklommen naar de vijfde klas en ik realiseer me dat er zo veel tieners nu in mijn plaats staan en moeite hebben met verschillende vakken.
Hoewel ik geen veteraan ben in alle vakken, zijn er een aantal waarin ik vrij goed in ben. Het gaat nu wel vooral over de eerste en tweede klas. Onder anderen: Engels,wiskunde en Nederlands. Voor Nederlands vooral de werkwoordspelling, wiskunde kan ik aan eerste- en tweedeklassers geven, aangezien het in de derdeklas een stuk moeilijker wordt en het me niet verstandig lijkt dat ik bijles geef in iets wat ik niet helemaal beheers. Engels is weer iets anders. Engels is een van mijn beste vakken en kan ik ongetwijfeld aan iedere klas geven. Mijn woordenschat is bovengemiddeld, mijn grammatica uitstekend, en hoewel mijn uitspraak niet altijd even geweldig is, doe ik haast alles foutloos.
Wiskunde is een ander vak waar ik zeer goed in was. Als je het een beetje bijhoudt en goed oplet in de les, komt het allemaal goed. Jammer genoeg zijn er altijd mensen die dit niet doen en die mensen wil ik helpen. Vaak hebben ze het zelf niet door, maar juist omdat dit nog het begin van het jaar is, is dit de beste tijd om te beginnen. De eerste lessen zijn al voorbij dus men heeft een redelijke indruk van wat ze te wachten staat, maar het is precies goed genoeg om ze te laten zien hoe ze de rest van het jaar te werk moeten gaan.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor Nederlands, het is vrij makkelijk, maar je moet opletten, vooral bij werkwoordspelling. werkwoordspelling is een van de simpelste dingen bij Nederlands, maar toch begrijpen zo weinig mensen het. Als je het een tijdje oefent, gaat het vanzelf in je hoofd zitten en doe je het bijna niet meer fout. Natuurlijk zijn er altijd een paar uitzonderingen of momenten waarbij je er met je hoofd even niet bij bent, maar na verloop van tijd zal t zeker lukken.
Het feit dat ik precies weet wat mensen nodig hebben en hoe ik ze moet helpen, is voor mij genoeg reden om te solliciteren. Dus nogmaals, wiskunde in de eerste- en tweede klas, Nederlands hetzelfde, maar dan vooral werkwoordspelling als dat mogelijk is, en Engels voor wie het nodig heeft. En wat voor motivatie zou iemand nog meer nodig hebben om bijles te geven dan het helpen van je medemens?
Ik kan zelf vrijwel elke dag, behalve vrijdag. Maandag en donderdag ben ik na het achtste uur uit, en dinsdag en woensdag na het zevende. Na deze uren ben ik beschikbaar. Het liefste 1 uur achterelkaar, en dan meerdere keren in de week als het nodig is.
Ik hoop dat ik u hier voldoende mee heb geïnformeerd, voor verdere vragen ben ik bereikbaar via mail en uiteraard in de les(sen).
Hoogachtend,
Ismaël Saboerali
Hoi Ismaël,
BeantwoordenVerwijderenJe motivatiebrief heeft een goede indeling en is erg overzichtelijk. Helaas is je brief wel erg lang, waardoor je minder zin krijgt om jouw brief te lezen. Ook mist je brief een betreft-regel en de titel 'mr.' wordt niet veel gebruikt. Het is beter om te beginnen met bijvoorbeeld: Geachte heer Kroon.
In de eerste zin van je inleiding is de aanleiding van je brief helder, maar de zinnen die daarop volgen gaan al dieper op het onderwerp in en zijn meer geschikt voor het middenstuk.
In het middenstuk zitten een aantal taal- en spelfouten:
'Onder anderen' moet zijn: onder andere.
De zin 'Voor Nederlands ... helemaal beheers.' loopt niet goed, omdat er persoonsvormen ontbreken. Ook is de zin eigenlijk te lang voor een zakelijke brief.
'De eerste lessen ... moeten gaan.' is ook een te lange zin en klopt grammaticaal ook niet.
In alinea 4 is de eerste zin ook te lang en mist er in de tweede zin een hoofdletter bij werkwoordspelling. Ook staan er irrelevante zinnen in, zoals: 'Als je ... meer fout' en 'Natuurlijk zijn ... t zeker lukken' De lezer hoeft namelijk niet te weten wat er fout kan gaan, want hij is al Nederlands docent. Ook staat er in deze zin ' zal t zeker lukken'. dit moet zijn: zal het zeker lukken.
Het maakt geen goede indruk als iemand die Nederlands wil geven spellingsfouten maakt.
In de vijfde en zesde alinea laat je duidelijk merken waarom jij geschikt bent om bijles te geven. Ook herhaal je even de vakken die jij wil geven, alleen deze zin is ook weer te lang.
De afsluiting van je motivatiebrief is erg goed en netjes. Je laat weten dat je veel beschikbaar bent en dat je dus erg gemotiveerd bent om te beginnen.
Verder is de toon van je brief erg beleefd, wat een goede indruk maakt op de lezer.
Voor de volgende keer moet je extra goed letten op je zinsopbouw, spelling en de lengte van je brief.
Groetjes,
Barbara
Hoi Ismaël,
BeantwoordenVerwijderenOver het algemeen heb je een goede brief geschreven, maar ik heb ook wat aanmerkingen.
Je lay-out is keurig maar ik mis wel de betreft-regel en de regel met de datum en plaats. Ook begin je de brief met je eigen gegevens, dat is niet fout maar beter is het te beginnen met de gegevens van de geadresseerde. Gebruikelijker bij de aanhef is 'Geachte heer/mevrouw,'.
Je inleiding is goed en maakt de aanleiding van de brief ook duidelijk. Wel vind ik het al best een lang stuk, ik had de inleiding zelf wat ingekort. Je motivatie is duidelijk en je hebt een heleboel argumenten gegeven. Het zijn duidelijke overtuigende argumenten. Je beschrijft alles zo gedetailleerd en je wil jezelf zo goed mogelijk aanprijzen, maar hierdoor wordt het wel een erg lange brief, en een beetje een sleur om te lezen.
Je taalgebruik is keurig, daar heb ik niks op aan te merken. Ik vind wel dat sommige zinnen niet erg soepel lezen of waarbij grammaticaal niet alles klopt. Ik ontdekte daarbij dezelfde fouten als Barbara.
Ik vind het verder een goede overtuigende brief!
Eske