woensdag 1 oktober 2014

Leerlingen moeten zelf hun docenten kunnen kiezen

Je hebt al drie jaar lang een geweldige leraar voor een bepaald vak gehad, laten we voor het gemak het vak Nederlands kiezen, en nu sta je voor je eerste dag in het vierde jaar als je tot je verbazing erachter komt dat je een nieuwe, onbekende leraar hebt. Misschien heb je veel goeds over die leraar gehoord, of juist veel slechts, of misschien wel helemaal niks. Hoe dan ook, het komt erop neer dat je afstand moet doen van je geweldige leraar Nederlands die je al zo lang, zo goed kent. Wie heeft daar nou zin in? Iedereen zou zelf de keuze moeten kunnen maken welke leraar hij/zij heeft.

Je moet zelf kunnen kiezen welke docent jou les geeft. Het is namelijk jouw toekomst, jouw schoolcarrière, en bovendien, waarom zou je dat niet mogen kiezen? Natuurlijk moet je elke leraar een kans geven, je weet immers nooit op welke manier diegene les geeft, maar dit kan ook je resultaten beïnvloeden, goed én slecht. Het beste zou zijn als je een maand of twee 'kennis kan maken' met die docent. Je weet dan beter de dingen die de docent goed kan of juist niet. Misschien legt hij/zij niet goed uit, maar probeert hij/zij je wel duidelijk heel goed te helpen. Elke docent is anders en de overstap naar een andere docent brengt vaak moeilijkheden met zich mee. Als een docent slecht les geeft, maken leerlingen minder vaak hun huiswerk. Dit leidt tot slechtere resultaten.

Het kan uiteraard ook voorkomen dat jouw perfecte leraar geen les geeft aan jouw leerjaar, in dat geval zit er niets anders op dan te kiezen uit de docenten die dat wel doen. Je kan korte gesprekjes met verschillende leraren houden, op die manier kom je er sneller achter wat voor persoonlijkheid ze hebben en weet je beter of je diegene als docent wilt. Je kan ook enkele lessen volgen bij andere docenten. Dit kan natuurlijk niet altijd zo doorgaan, dus, zoals ik al eerder zei, na een maand of twee moet je je definitieve leraar kiezen. Op deze manier raken leerlingen veel sneller gemotiveerd en gaan ze met plezier naar de les in plaats van elke keer te zeggen: "nee hé, ik heb weer natuurkunde". De cijfers zullen vrijwel automatisch omhoog schieten. Als je zelf een leraar hebt mogen kiezen is de kans groter dan de leerlingen zich meer interesseren in het onderwerp, meer luisteren, en minder praten. Het schoolsysteem zou drastisch verbeterd worden.

Natuurlijk krijg je soms ook leraren zonder leerlingen. Dit kan verschillende redenen hebben. Misschien komt de leraar helemaal niet overtuigend over, staat hij altijd met zijn handen in z'n zakken, of misschien is hij wel extreem chaotisch en kan hij totaal niet uitleggen. Voor deze leraren zou er een soort cursus moeten zijn. De leraar zou moeten worden ondervraagd, er moet worden gekeken naar hoe hij/zij les geeft (d.m.v. een paar proeflessen) en op deze manier kunnen de docenten hun lessen weer verbeteren, worden ze weer 'gekozen' en uiteindelijk komt alles goed uit voor iedereen.

Kortom, je moet zelf in de hand hebben van welke docent je les krijgt aangezien het je toekomst heel erg kan veranderen. Je moet een paar proeflessen kunnen volgen of gesprekken kunnen houden met docenten om een beter beeld te krijgen van die docent en op die manier kom je erachter welke leraren hun werk niet goed doen. Bij deze leraren kan je onderzoeken wat ze fout doen. Ook raken leerlingen veel sneller geïnteresseerd in de lessen en zijn ze gemotiveerder en wordt het gehele schoolsysteem verbeterd.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Ismaël,

    Je hebt een overtuigend betoog geschreven, waarin je mening heel duidelijk is. Je betoog wordt ondersteund door goede argumenten. De inleiding en slot zijn duidelijk te herkennen en goed geschreven.

    De drogredenen zijn:
    Het is namelijk jouw toekomst, jouw schoolcarrière, en bovendien, waarom zou je dat niet mogen kiezen? Dit is verschuiven van bewijslast, want je geeft aan dat iemand anders maar moet zeggen waarom je niet je eigen docent mag kiezen.

    Elke docent is anders en de overstap naar een andere docent brengt vaak moeilijkheden met zich mee. Als een docent slecht les geeft, maken leerlingen minder vaak hun huiswerk. Dit leidt tot slechtere resultaten.
    Dit is een overhaaste generalisatie, want niet iedere leerling gaat zijn huiswerk niet maken, omdat de docent slecht is.

    Groetjes,
    Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Barbara, bedankt voor je reactie.
      Je hebt inderdaad mijn drogredenen eruit geplukt. Ik twijfel nu of Eske's cirkelredenering er ook eentje is, aangezien dat meer een onderbouwing was van een argument, maar je hebt in ieder geval die twee dus het is goed.

      Mvg, Ismael

      Verwijderen
  2. Hoi Ismaël,

    Je hebt een goed lang stuk geschreven! Er zitten veel goed onderbouwde argumenten in. Wel valt het me op dat je veel dezelfde argumenten hebt gebruikt. Bijvoorbeeld dat je zegt dat leerlingen sneller gemotiveerd raken en betere cijfers halen, herhaal je meerdere keren. Ook zou ik sommige zinnen wat korter maken zoals: 'Je hebt al drie jaar lang een geweldige leraar voor een bepaald vak gehad, laten we voor het gemak het vak Nederlands kiezen, en nu sta je voor je eerste dag in het vierde jaar als je tot je verbazing erachter komt dat je een nieuwe, onbekende leraar hebt.' Het is gelijk een hele lap om te lezen, ik had hem verdeeld in 2 kortere zinnen. Ik heb 2 drogredenen ontdekt:

    'Iedereen zou zelf de keuze moeten kunnen maken welke leraar hij/zij heeft.
    Je moet zelf kunnen kiezen welke docent jou les geeft.' Cirkelredenering, je zegt 2 keer hetzelfde maar dan op een andere manier.

    'Als een docent slecht les geeft, maken leerlingen minder vaak hun huiswerk.' Overhaaste generalisatie, niet alle leerlingen zullen minder hun huiswerk maken als een docent slecht les geeft.

    Al met al, goed gedaan!

    Eske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Eske,

    Je hebt inderdaad mijn overhaaste generalisatie gevonden, maar mijn verschuiving van de bewijslast niet.
    Bovendien twijfel ik of die cirkelredenering ook echt een cirkelredenering is. Het is volgensmij meer een onderbouwing van het argument waarbij ik het argument herhaal.

    Mvg, Ismael

    BeantwoordenVerwijderen