vrijdag 21 februari 2014

Pamflet - Kolderdag

Niemand komt aan Kolderdag!

Al jaren is er een dag, een dag waarop de school meer dan een school is.
De traditionele kolderdag.
De andere klassen wachtten met smart op deze dag. Wie wist wat de geweldige zesdeklassers dit jaar in petto hadden?
Ja, verleden tijd, net als kolderdag. Kolderdag is niet meer. Het schoolbestuur heeft deze grootse dag afgeschaft.

Dit wordt niet getolereerd! Wij als zesdeklassers hebben zes lange jaren hard gewerkt. Zes jaren hebben wij gewacht op deze dag. En nu het eindelijk tijd is, wordt het afgeschaft?
1 dag. 1 dag is alles wat we vragen na 6 lange jaren. 1 dag om ons als examenklas uit te leven en niet non-stop aan school te hoeven denken.

Als we met lege handen naar het schoolbestuur stappen, verandert er natuurlijk niks. We hebben een plan nodig dat het bestuur wegblaast! Daarvoor hebben we jullie hulp nodig.
Zit jij in de bovenbouw en vind jij dat kolderdag moet blijven? Kom dan vrijdag 8 maart in de grote pauze naar de collegezaal. Vind jij dat kolderdag weg moet blijven om wat voor reden dan ook? Dan ben je natuurlijk ook welkom. Wij willen ons voorbereiden op elk mogelijk argument tegen kolderdag.
Uiteraard zijn er een aantal leden van het schoolbestuur aanwezig om ervoor te zorgen dat het niet uit de hand loopt.

Wij moeten ervoor zorgen dat we in ieder geval iets anders in plaats van kolderdag krijgen. Want om ons laatste jaar op deze geweldige school af te sluiten zonder een knallend eind, is geen optie!



Voor verdere vragen: mail naar kolderdagmoetblijven@gmail.com of bel naar 06-12345678



-De zesde klas


2 opmerkingen:

  1. Hoi Ismael,
    Leuk, leuk! Prachtig, hoe je met taal speelt in de eerste alinea: ''Ja, verleden tijd, net als kolderdag. Kolderdag is niet meer.''
    Je hebt goede standpunten, misschien iets te oppervlakkig. Maar wat wil je als wanhopige 6e klas:). Wat ik mis, is alleen 2 tussenkopjes en een illustratie wat wel in de opgave vermeld staat, maar wat ik niet kan terugvinden in jouw Pamflet.
    Goed dat je ook vermeld hebt waar je heen kunt met verdere vragen.
    Krachtige slotzin! Prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn beste heer I. Saboerali,

    Ik kwam, ik las en ik gaf kritiek!

    Originele uitwerking, die eerste alinea, zoals Mendy hierboven al aangaf.
    Uw woorden vlammen van het scherm af, je kan de boosheid van een hoop zielige zesdeklassers duidelijk lezen. Deze tekst is dan ook met veel compassie geschreven om het duidelijker samen te vatten.

    Daarnaast heb je niet alleen het probleem, maar ook een mogelijke oplossing vermeld, wat, als vanzelfsprekend, goed is.

    Spelling in orde, zinsbouwconstructies lopen aangenaam goed. Ook is mis wel de tussenkopjes en de illustratie, welke het geheel makkelijker lezen zouden maken.

    Met vriendelijke en welgemeende groeten,

    Yannick

    BeantwoordenVerwijderen